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Zeren Badar e l’uovo rotto

“Copies of old masters paintings initially evoke viewers’ memory. By using unexpected juxtapositions of objects, I try to create ambiguity and pull viewers’ attention deeper to my photographs. In many ways, I examine new type of still life.”

American Icon-KETCHUP!, Zeren Badar, 2014
AMERICAN ICON-KETCHUP!, 2014

Zeren Badar è un artista newyorchese di origine turca che opera all’interno del mondo della moda e si definisce fotografo concettuale e artista visuale. Stimolato dalla grande passione per la storia dell’arte e della fotografia, non smette di vagare per Manhattan, ricercando ispirazione in ogni piccolo oggetto, situazione, luogo che visita, dalle numerose mostre che frequenta ogni fine settimana ai negozi “tutto a 99 cents”, dai giornali e riviste alle biblioteche pubbliche.Tutto, per Badar, concorre alla creazione di un’opera d’arte, perfino un uovo caduto durante la preparazione di una frittata. L’artista racconta in un intervista: “Stavo scaricando da Internet dei ritratti d’epoca e stavo studiando Duchamp. Un giorno torno a casa affamato e mentre mi preparo una frittata, l’uovo finisce su una di queste stampe. Mi è venuta in mente la Monnalisa a cui Duchamp fece i baffi. Così ho deciso di iniziare le “Accident Series”: un uovo rotto ha cambiato la mia carriera artistica”.

Very first accident, Zeren Badar, 2013
VERY FIRST ACCIDENT, 2013
Sea world copy, Zeren Badar, 2015
SEA WORLD COPY, 2015

Influenzato profondamente dal dadaismo e dal new-dada, egli utilizza, come base del suo lavoro, le stampe a buon mercato di dipinti dei grandi maestri della storia dell’arte di calibro mondiale, Leonardo Da Vinci, Vincent Van Gogh, Raffaello, etc.. Il secondo passo che compie è quello di inserire degli elementi di trasformazione, come arance, elastici, sardine, pomodori, preservativi, sopra l’oggetto basilare del suo progetto. Zeren Badar, nel suo lavoro, segue fedelmente il precetto di Jasper Johns, uno dei maggiori esponenti del neo-dadaismo: “Take an object. Do something to it. Do something else to it”. Ed è proprio su questo interessante gioco bidimensionale, che la figura diventa anche sfondo, andando a creare una messa in scena ad hoc per nuove figure che invadono lo spazio. In questo modo Zaren porta lo spettatore a porre la sua attenzione su più sfondi o più immagini. L’artista piega così la sua serie: “Le copie dei vecchi dipinti dei maestri rievocano inizialmente la memoria degli spettatori. Utilizzando invece giustapposizioni inaspettate di oggetti, provo a creare ambiguità e tirare fuori l’attenzione profonda del pubblico nei confronti delle mie fotografie.”

Homage to Gustav Klimnt, Zeren Badar, 2014
HOMAGE TO GUSTAV KLIMNT, 2014
Citrus, Zeren Badar, 2014
CITRUS, 2014

Zeren Badar and the broken egg

Zeren Badar is a New York artist of Turkish origin that operates in the world of fashion and He describes himself conceptual photographer and visual artist. Stimulated by the great passion for the history of art and photography, he not stop wandering in Manhattan, searching for inspiration in every tiny object, situation, place you visit. The numerous exhibitions that he visits every weekend and the shops “all at 99 cents”, newspapers and magazines and public libraries are inspiration. Everything, for Badar, contributes to the creation of a work of art, even an egg fell during the preparation of an omelette. The artist said in an interview: “I was downloading from the Internet of old portraits and I was studying Duchamp. One day I come home hungry and as I prepare an omelet, egg ends up on one of these prints. I was reminded of the Mona Lisa that Duchamp had a mustache. So I decided to start the “Accident Series”: a broken egg changed my career.”

Sweet Sex, Zeren Badar
SWEET SEX

Influenced profoundly by Dadaism and the new-dada, he uses as the basis of his work the cheap prints of paintings of the great masters of the history of world caliber like Leonardo Da Vinci, Vincent Van Gogh, Raffaello, etc.. In the second part he takes introduces the elements of transformation, such as oranges, elastics, sardines, tomatoes, condoms, above the basic object of his project. Zeren Badar, in his work, faithfully follows the precept of Jasper Johns, one of the leaders of the neo-Dadaism: “Take an object. Do something to it. Do something else to it.” And it is on this very interesting two-dimensional game, that the figure becomes background, going to create a set-up ad hoc to new figures that invade the space. In this way Zaren takes the viewer to put his attention on more backgrounds or more images. The artist says about his series: “The copies of paintings of old masters initially evoke the memory of the spectators. Instead using unexpected juxtapositions of objects, I try to create ambiguity and pull off the close attention of the public towards my photographs. “

Gluttony, Zeren Badar
GLUTTONY

Credits: http://www.zerenbadar.com/

Photo Credits: http://www.zerenbadar.com/#!accident-series/c199t