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La quotidianità di Wayne Thiebaud

“What becomes visible in a certain way in my paintings is the banal but revelatory evidence of who we are as people; through the representation of objects that stimulate the desire or with whom we can have a sense of intimacy”.

Milkshake, Wayne Thiebaud, 1965
MILKSHAKE, 1965

Wayne Thiebaud, nato in Arizona, è considerato una figura chiave nell’ambito dell’arte contemporanea americana. Frequentemente associato alla Pop Art, Thiebaud ha però sempre rifiutato di essere inscritto in un movimento artistico. Se ad avvicinarlo apparentemente agli artisti Pop è la scelta dei soggetti dipinti, oggetti simbolo del consumismo quali dolci, caramelle, chewing gum, hot dog, cosmetici, giocattoli, a differenziarlo dai cliché spersonalizzanti e meccanici propri della pittura Pop sono l’assenza di critica così come di celebrazione della cultura americana, la ricerca nella tecnica pittorica.

Three machines, Wayne Thiebaud, 1963
THREE MACHINES, 1963

La pennellata lenta, pastosa e materica, l’uso della luce modulata e discreta, l’accurata attenzione verso l’impianto prospettico e gli aspetti formali e geometrici della composizione fanno emergere l’anima degli oggetti. Thiebaud inizia la sua carriera artistica come disegnatore di fumetti, lavorando per poco tempo come animatore presso gli studi della Walt Disney. Grazie a questa esperienza svilupperà la sua ricerca estetica raggiungendo poi la fama come artista commerciale prima di dedicarsi completamente alla pittura cromaticamente intesa e visivamente accattivante, che evidenzia la banale ma rivelatoria quotidianità materica delle persone. Attraverso la raffigurazione di oggetti che stimolano il desiderio o con i quali possiamo avere un senso di intimità. Non vi è tuttavia una narrativa specifica che viene mobilitata.

Girl with Ice Cream Cone, Wayne Thiebaud, 1963
GIRL WITH ICE CREAM CONE, 1963

Wayne Thiebaud and banal everyday

Wayne Thiebaud, born in Arizona, is considered a key figure in contemporary American art. Frequently associated with Pop Art, Thiebaud has however refused to be inscribed in an artistic movement. If you approach him seemingly artists Pop is the choice of the paintings subject, symbol of consumerism objects such as sweets, candies, chewing gum, hot dogs, cosmetics, toys, to differentiate it from the impersonal and mechanical cliches typical of Pop painting are the lack of critical as well as a celebration of American culture, research in painting technique. The slow stroke, pasty and material, the use of modulated light and discreet, careful attention to the perspective layout and the formal and geometric aspects of the composition bring out the soul of objects.

Watermelon slices, Wayne Thiebaud, 1961
WATERMELON SLICE, 1961

Thiebaud began his artistic career as a cartoonist working for a short time as an animator at the studios of Walt Disney. Through this experience it will develop its aesthetic and finally reached fame as a commercial artist before devoting himself entirely to painting chromatically understood and visually appealing, which highlights the banal but revelatory material of everyday people. Through the depiction of objects that stimulate the desire or with whom we can have a sense of intimacy. However, there a specific narrative that is mobilized.

Five Hot Dogs, Wayne Thiebaud, 1961
FIVE HOT DOGS, 1961

Credits: http://www.artnet.com/artists/wayne-thiebaud/

Photo Credits: http://eklektx.com/wayne-thiebaud/