Barbie-Serial-Killer-7

Le Barbie di Mariel Clayton

“I hate Barbie. I intensely dislike the stereotype that the “ideal” female fits no current authentic female form. You can’t get to be Barbie without an ocean’s worth of peroxide, 27 plastic surgeries and a complete lack of intelligence, so it irritates me immensely that this is the toy of choice women give to their daughters to emulate.”

Haem-Away, Mariel Clayton, 2011
HAEM-AWAY, 2011

Il fotografo canadese Mariel Clayton propone un vero e proprio obiettivo nel suo lavoro: profanare il mito “Barbie”, distruggere quella donna bellissima e sempre sorridente. Il prototipo, l’icona, il simbolo: questo e molto di più è stata la ‘donnina’ più famosa al mondo. Ha sconvolto ruoli e ideali, divenendo molto più che un semplice giocattolo per bambine. Tramite le sue scenografie, che sono un mix tra glamour, sesso, trasgressione e scene splatter, mostra la realtà nascosta della società ed in particolar modo dell’universo femminile. Mariel Clayton desidera mostrare la donna contemporanea, non più schiava del ruolo casalingo e succube del marito bensì rabbiosa, dominatrice, instancabilmente narcisista tanto da non da accorgersi di aver partorito un figlio perchè troppo assorbita dal suo telefono cellulare.

Techno Birth, Mariel Clayton, 2010
TECHNO BIRTH, 2010

È estremamente complicato interpretare alla perfezione gli scatti di Mariel Clayton,  sono una forma di ribellione contro la restrizione del ruolo della donna negli scenari contemporanei? Sono il lato oscuro dell’icona Barbie che non abbiamo mai visto? O semplicemente un’interpretazione fuori dagli schemi di un simbolo della nostra epoca? Al di là del significato delle sue foto, da un punto di vista tecnico non possiamo che apprezzare la meticolosa cura dei particolari in ogni location. Si può notare come tutti gli oggetti siano sistemati in modo perfetto e nonostante il fotografo non intervenga sull’espressività facciale della Barbie, quel volto si contestualizza ogni volta alla situazione, rendendo macabro quel sorriso statico.

The One, Mariel Clayton, 2011
THE ONE, 2011

Mariel Clayton’s Barbies

The Canadian photographer, Mariel Clayton, offers a real goal in her work: profane the “Barbie” myth, destroy that beautiful woman and always smiling. The prototype, the icon, the symbol: this and much more was the ‘little woman’ most famous in the world. He upsets roles and ideals, becoming much more than just a toy for girls. Through his designs, which are a mix of glamor, sex, transgression and splatter scenes, it shows the hidden reality of society and especially the female world order. Mariel Clayton want to show the contemporary woman, no longer a slave of the home role and under the thumb of her husband but angry, domineering, narcissistic tirelessly so as not to notice giving birth to a child because they are too absorbed by his mobile phone.

Tomorrow, Mariel Clayton, 2009
TOMORROW, 2009


It is extremely difficult to interpret perfectly the photographs of Mariel Clayton, are a form of rebellion against the restrictions of the role of women in contemporary scenarios? They are the dark side icon Barbie that we have never seen? Or just an interpretation outside the box of a symbol of our times? Beyond the meaning of his pictures, from a technical point of view we can only appreciate the meticulous attention to detail in every location. You can see that all objects are placed so perfect and despite the photographer intervenes facial expressiveness of Barbie, that face is contextualized whenever the situation, making the static macabre smile.

Knew Barbie needed that fridge-freezer for something important, Mariel Clayton, 2011
KNEW BARBIE NEEDED THAT FRIDGE-FREEZER FOR SOMETING IMPORTANT, 2011

 

Credits: http://www.vnews24.it/2015/11/26/barbie-mariel-clayton/

Credits Photo: http://www.5piecesgalleryphoto.com/category/photography-mariel-clayton