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James Rosenquist e il dettaglio

“Painting is probably much more exciting than advertising. So why shouldn’t it be done with that power and taste, with that impact”.

President Elect, James Rosenquist, 1964
PRESIDENT ELECT, 1964

James Rosenquist è un pittore statunitense, considerato uno dei padri storici della Pop Art. Armato di un corposo bagaglio culturale nell’ambito pubblicitario e commerciale, si lascia influenzare dal mondo del cinema, della televisione e della pubblicità dandone una rappresentazione dei suoi usi e costumi. La sua è una pittura policromatica che esaspera dettagli decontestualizzati di oggetti banali e spunti tematici facenti parte della nostra vita quotidiana. I suoi quadri si caratterizzano per il grande formato e i temi propri del mondo pubblicitario e socio-politico.

White Bread, James Rosenquist, 1964
WHITE BREAD, 1964

Edonisticamente vivace, policroma, piena di forme, colori, spunti tematici, la pittura di Rosenquist non ha un punto focale attorno al quale svilupparsi, un elemento prevalente che ne determini l’andamento compositivo, è una pittura totalizzante sulla quale l’occhio si muove indifferentemente in tutte le direzioni, seguendo una traccia che può cambiare molte volte il suo punto di partenza. Infatti non tutti gli oggetti sono identificabili ma proposti in dettagli esasperati nella prospettiva, costruiti secondo scale dimensionali diverse tra loro, alcuni sproporzionatamente grandi, altri rimpiccioliti in un curioso effetto di allontanamento, a scindere le normali relazioni tra le proporzioni e produrre un senso di spaesamento.

The bird of Paradise approaches the hot water planet, James Rosenquist, 1988-89
THE BIRD OF PARADISE APPROACHES THE HOT WATER PLANET, 1988-89

 

James Rosenquist and the detail

James Rosenquist is an American painter, considered one of the fathers of Pop Art. Armed with a full-bodied cultural background in advertising and commercial, is influenced by the world of cinema, television and advertising by giving a representation of its customs and traditions. His is a polychromatic painting that exasperates details of context and thematic ideas of trivial objects that are part of our daily lives. His paintings are characterized by their large size and their topics of the advertising and socio-political world.
I Love you with my Ford, James Rosenquist, 1961
I LOVE YOU WITH MY FORD, 1961

Hedonistic vibrant, multi-colored, full of forms, colors, thematic ideas, Rosenquist’s painting does not have a focal point around which to grow, a dominant element that determines the course of composition, is an all-encompassing painting on which the eye moves indifferently in all directions, following a track that can change many times its starting point. In fact, not all objects are identifiable but proposed in detail exasperated in perspective, constructed according to various scales between them, some great disproportionately, others shrunk in a curious distancing effect, to separate the normal relations between the proportions and produce a sense of disorientation.

Dishes, James Rosenquist, 1964
DISHES, 1964