bedroom, Eric Fishl

Le figure scabrose di Eric Fischl

“What America wants is artists who are doing very expensive toys”

Bad Boy, Eric Fischl, 1981
BAD BOY, 1981

Eric Fischl è nato a New York e cresciuto nella periferia di Long Island, dove un’educazione suburbana gli ha fornito ‘uno sfondo di alcolismo e una cultura country club’, come dichiara l’autore. È un grande esponente dell’arte contemporanea, è stato in grado di rinnovare con un linguaggio moderno e crudo l’arte figurativa, la scultura e l’incisione. Ossessionato dall’ambiente fittizio e di facciata in cui si trova a crescere, le sue prime tele subiscono una sorta di spaccatura tra ciò che egli viveva e ciò che non poteva essere detto. Il tema dell’esplicita sessualità e la perversione, esibita nel contesto suburbano della Middle Class americana, lo accompagnano nella sua carriera. Non è solo l’America a fare da sfondo ai suoi quadri: lo testimoniano le serie pittoriche dedicate all’India e all’Italia, frutto dei viaggi del pittore. Dai quadri dedicati all’Italia sprigiona un senso del tutto particolare del sacro, ricondotto e, per così dire, “imbastardito” con la dimensione del quotidiano che è da sempre la maggiore ispirazione dell’artista.

Communion, Eric Fischl, 1997
COMMUNION, 1997

La corporeità è il vero fulcro di tutta la ricerca figurativa di Eric Fischl, una corporeità mai sussurrata, ma sempre esaltata nella sua concretezza, talvolta elegante e talvolta laida. Il realismo di Fischl si concretizza, più che nella precisione del tocco, nell’insopprimibile gusto narrativo, quasi cinematografico, che pervade i suoi quadri, il voler narrare un’intera storia, intere vite nell’immobilità di un istante.

The call of the ball, Eric Fischl, 1993
THE CALL OF THE BALL, 1993

 The dirty figures of Eric Fischl

Eric Fischl was born in New York and grew up in suburban Long Island, where suburban upbringing provided him ‘one of alcoholism background and a country club culture’, as stated by the author. It is a great exponent of contemporary art, he has been able to renew with a modern and crude language figurative art, sculpture and engravin. Obsessed by the environment and fictitious facade in which is growing, his first paintings undergo a sort of rift between what he lived and what could not be said. The theme of the explicit sexuality, perversion, performed in the suburban context of American Middle Class, are the issues that accompany him in his career. It is not only America as a backdrop to his paintings: witness the pictorial series dedicated to India and Italy, the result of the painter’s travels. From the paintings dedicated to Italy emanates a sense of particular sacred, and brought back, so to speak, “bastardized” with the everyday dimension that has always been the greatest inspiration of the artist.

Corporeality is the real heart of the whole figurative research of Eric Fischl, a corporeality never whispered, but always exalted in its concreteness, sometimes elegant and sometimes ugly. The realism of Fischl is realized, more than the precision of touch, in the irrepressible narrative taste, almost cinematic, that pervades his paintings, the desire to tell a whole story, lifetimes in the stillness of a moment.

People... puff... poof, Eric Fischl, 2015
PEOPLE… PUFF… POOF, 2015

 

Credits: https://www.theguardian.com/artanddesign/2014/oct/12/eric-fischl-america-art-expensive-toys

Photo Credits: http://www.ericfischl.com/