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I volti di Cindy Sherman

“I think people are more apt to believe photographs, especially if it’s something fantastic. They’re willing to be more gullible. Sometimes they want fantasy”.

Untitled, Cindy Sherman, 2000
UNTITLED, 2000

Cindy Sherman è un’artista statunitense contemporanea. I suoi lavori fotografici, realizzati dagli anni ‘70 fino ad oggi, mostrano i personaggi più disparati: persone comuni, clown, fashion victim, donne della alta società, donne dello spettacolo e tante altre. Cindy lavora da sola: lei è la modella, la fotografa, la parrucchiera, la truccatrice, la scenografa, la stylist. Sherman vive ed opera ancora a New York, dedita negli ultimi anni ad una produzione d’immagini altamente influenzate dal Surrealismo.

Untitled, Cindy Sherman, 2010-12
UNTITLED, 2010-12

I suoi primi lavori, ispirati agli anni ‘50 e ‘60, mostrano come siano forti gli stereotipi culturali e come hanno influenzato la donna e la sua immagine, costringendola a interpretare ruoli rigidi e predefiniti. Negli anni ‘80 i suoi lavori passano dal bianco e nero al colore, dal piccolo al grande schermo. Negli anni, la tecnica è sempre la stessa, ma il significato si fa sempre più aggressivo. Cindy Sherman ha definito se stessa non una fotografa, ma piuttosto un’artista performativa, e le sue immagini sono state definite: “performance congelate”. I suoi scatti non sono semplice documentazione di performance, hanno vita propria. Le sue messe in scena nascono per essere riprese dalla macchina fotografica. Le donne di Sherman sono chiaramente ‘tipi’ e non donne reali, così come sono tipiche le ambientazioni da film che le accolgono, ispirate alle pellicole di second’ordine. La sua interpretazione è parodistica, ma sarebbe colpevole secondo le femministe di non introdurre nelle proprie immagini nessuna chiara presa di posizione politica e culturale, limitandosi a ripresentare l’ennesima “proiezione dell’inconscio maschile”.

Untitled, Cindy sherman, 2000
UNTITLED, 2000

The faces of Cindy Sherman

Cindy Sherman is an American contemporary artist. Her photographic work, made from the 70s up to today, show the most diverse characters: ordinary people, clown, fashion victims, the high society women, women of the show and many others. Cindy works alone: she is the model, the photographer, the hairdresser, the makeup artist, production designer, stylist. Sherman lives and still work in New York, devoted in recent years to a production of highly influenced by Surrealism pictures.

Untitled, Cindy Sherman, 2000
UNTITLED, 2000

Her first works, inspired by the ’50s and ’60s, show that they are strong cultural stereotypes and how they have influenced the woman and her image, causing her to interpret rigid and predefined roles. In the ’80s her work go from black and white to color, from small to big screen. Over the years, the technique is always the same, but the meaning is becoming more aggressive. Cindy Sherman has defined itself not a photographer, but rather an artist performing, and her images have been defined: “frozen performance”. Her pictures are not simple performance documentation, have their own life. Her stagings are born to be captured by the camera. Women’s Sherman ‘types’ are clearly not real women, as well as the environments are typical of films that receive them, inspired by second-rate films. Her performance is a parody, but it would be guilty according feminists not to introduce into their pictures no clear statement of political and cultural position, merely repeats the umpteenth “male unconscious projection”.

Woman in sun dress, Cindy Sherman, 2003
WOMAN IN SUN DRESS, 2003

 

Credits: https://specchioincerto.wordpress.com/donne-e-fotografia/cindy-sherman/

Photo Credits: http://www.moma.org/interactives/exhibitions/2012/cindysherman/